Articles | Interviews

Christian Karlsen - Articles | Interviews

‘Muzieksector is veel te defensief’

 

Artistiek coördinator bij Dag in de Branding promoot nieuwe muziek. „Veilig programmeren is niet de oplossing.”

 

Een buitenkans noemt dirigent Christian Karlsen (Stockholm, 1985) het, zijn recente dubbele aanstelling als artistiek coördinator én artist in residence bij Dag in de Branding. Het festival voor nieuwe muziek brengt vier keer per jaar een hele zaterdag concerten op meerdere locaties in Den Haag. Dat is een kolfje naar de hand van Karlsen, die geïnteresseerd is in „projecten die groter zijn dan concerten”.

 

Christian Karlsen, die er eerder uitziet als diplomaat dan als dirigent, is een enthousiaste prater en een handige netwerker. Ondanks zijn jeugdige leeftijd weet hij al jaren veel voor elkaar te krijgen. Een voorbeeld is de uitvoering van FAMA van Beat Furrer door Asko|Schönberg vorig jaar. Karlsen typeert Furrer als „de Louis Andriessen van Oostenrijk”, maar de componist is hier amper bekend. Karlsen regelde het toch en de reeks concerten was zeer succesvol, zowel artistiek als qua publieksbereik.

 

De „defensieve instelling” van de muzieksector is een groot probleem, aldus Karlsen. Er zijn steeds minder middelen beschikbaar, maar safe programmeren – met geijkte meesterwerken en ‘makkelijke’ stukken – is volgens hem niet de oplossing. „In Nederland wordt de interesse van de middenklasse in kunst systematisch onderschat”, zegt hij. „Er is een groot potentieel publiek. Alleen moet je ze wel aanspreken. Sommige mensen trek je misschien over de drempel met de Vijfde van Beethoven, maar als je niets van klassieke muziek weet, waarom zou het dan geen stuk van Stockhausen kunnen zijn dat je bij je strot grijpt?”

 

Karlsens richtlijn is daarom: programmeren wat hem zélf van zijn sokken blaast. Dus staat voor oktober een uitvoering van Studi per l'intonazione del mare van de Italiaan Sciarrino gepland, een omvangrijk werk voor honderd saxofoons en honderd fluiten. Karlsen hoorde het tien jaar geleden in Stockholm en noemt het een verpletterende ervaring. En die ervaring wil hij anderen ook geven.

 

Bovendien zijn voor het stuk zo’n tweehonderd amateurmusici nodig, die op deze manier diepgaand in aanraking komen met nieuwe muziek. „Misschien is dat iets eenmaligs. Maar misschien komen die tweehonderd musici vervolgens wel naar Stockhausen luisteren.” Stockhausen wordt ook een van Karlsens aandachtspunten, in de aanloop naar de eerste integrale uitvoering van diens monumentale operacyclus Licht bij De Nederlandse Opera in 2019.

 

Andere plannen zijn een uitvoering van het psychedelische huzarenstukje Professor Bad Trip van Fausto Romitelli (denk: klassiek orkest op LSD) en een focus op de vele internationale succesvolle componisten in Den Haag.

 

NRC - Joep Stapel - 4 maart 2016 Foto: Leo van Velzen