Reviews

Christian Karlsen - Reviews

Stockhausen-preview smaakt naar meer

Tijdens OFF bleek een voorproefje van het Stockhausen-project Aus LICHT veelbelovend. Tsoupaki raakt in Fortress Europe aan urgente thematiek, echter zonder een urgente opera te maken. Met het Opera Forward Festival verkent DNO de toekomst van de opera. En dus staat er op de tweede editie veel nieuw werk van jonge makers. Opvallend is de aandacht voor actualiteit en politiek engagement.

Zo schreef Calliope Tsoupaki met Fortress Europe een muziektheatrale allegorie over de vluchtelingencrisis, populisme en de besluiteloosheid van de Europese politiek. Urgente thema’s, die maandag echter niet tot urgent muziektheater leidden. In de Amsterdamse Schouwburg wilde de opera maar niet van de grond komen door gezwollen mythologische symboliek, eendimensionale personages en een loodzware moraal.

Wat niet hielp was dat Tsoupaki’s muziek zich consequent tussen twee uitersten bewoog: óf eindeloos lamenterend op lange bastonen en oosters gekruide toonladders, óf dreigend op apocalyptisch dreunend slagwerk. Op z’n best is Fortress Europe een illustratie van een schrijnend humanitair probleem. Daar veranderden de prima zangprestaties van Rosemary Joshua, Erik Slik en Yavuz Arman Isleker niets aan.

Meer indruk maakte de eerste preview van Aus LICHT, het driedaagse Stockhausen-project dat in 2019 in première zal gaan tijdens het Holland Festival. Voor de pauze klonk Katherina’s Gesang, een kosmisch klankritueel uit Samstag. Fluitiste Karin de Fleyt blies met haar feilloze techniek klinkende sterrenstof uit haar instrument. Haar wonderlijke timbres werden beantwoord door een percussiesextet dat met Star Trek-achtige outfits rechtstreeks vanaf Sirius leek te zijn geteleporteerd.

Na de pauze liet Marco Blaauw in Michaels Reise um die Erde (uit Donnerstag) horen hoe je als trompettist een aartsengel personifieert. Omgord met zes dempers vuurde hij snoeiharde kopersalvo’s af op twee duivelse trombones en liet hij een staalkaart aan echo-effecten en kleurnuances horen.

In de uiterst spaarzame mise-en-scène bleef Michaels Reise overeind als ijzersterk instrumentaal theater. Met een nadrukkelijk gesticulerende Christian Karlsen als gids bracht een studentenensemble van het Koninklijk Conservatorium het er zonder kleurscheuren vanaf.

NRC - Joep Christenhusz - 23 maart 2017