Solo Programs

Reinbert de Leeuw - Solo Programs

Bij Reinbert de Leeuw krijgt Satie iets magisch


Hij gaat al tientallen jaren mee, maar als Reinbert de Leeuw Satie speelt is de magie er nog steeds. Een minuscule vertraging of versnelling krijgt bij De Leeuw al een verbazende expressiviteit.


Reinbert de Leeuw is al tientallen jaren niet weg te denken van de Nederlandse muziekpodia, maar op het moment dat hij Satie gaat spelen, krijgt hij opeens het aura van een levende legende. Een half mensenleven lang is het geleden dat hij een lans brak voor Erik Satie, de excentrieke Franse componist die aan het eind van de 19de eeuw dwars tegen de tijdgeest in kale, statische muziek schreef. De Leeuw was niet de eerste Satie-vertolker, maar wel de eerste die scherp inzag hoe radicaal deze muziek was.


Nu is hij teruggekeerd naar zijn oude liefde, en getuigt daarvan in een reeks Satie-recitals die, als we Amsterdam als voorbeeld mogen nemen, volle zalen trekken.


Vergeleken met vroeger speelt De Leeuw sommige stukken iets sneller, maar wat hij zelf betitelt als de 'ijzingwekkende eenvoud' komt onverbloemd naar voren in de eenstemmige, quasi-gregoriaanse melodieën en de stapvoetse aaneenschakeling van klankrijke akkoorden. Tussen bijna naïef aandoende stukken als Ogives en Gymnopédies schuilen ook werken als Le fils des étoiles, waarin de harmonieën zijn opgebouwd uit wonderlijke klankstapels die nauwelijks nog van doen hebben met het vertrouwde do-re-mi.


Curieus is dat Saties composities, die meestal meerdelig zijn, in zichzelf gelijk blijven, maar elk hun eigen subtiele signatuur hebben waardoor ze duidelijk te onderscheiden zijn. De Leeuw paart in zijn vertolkingen een donzig toucher en een uitgewogen klankgeving aan een serene rust, waarin een minuscule vertraging of versnelling al een verbazende expressiviteit kan krijgen. De magie is er nog steeds.


Volkskrant / Frits van der Waa 2016



Reinbert de Leeuw plays Satie


Ogives (1886)

·         Très lent

·         Très lent

·         Très lent

·         Très lent


Le Fils des Etoiles(1892)

·         Prélude du ler acte La Vocation

·         Prélude du 2e acte L'lnitation

·         Prélude du 3e acte L'lncantation


Gnossiennes( 1890-1896)

·         Lent

·         Avec étonnement

·         Lent

·         Lent

·         Modéré

·         Avec conviction et avec une tristesse rigoreuse


Intermission | Pauze


Prélude de la Porte heroique du ciel(1894)


Sonneries de la Rose + Croix(1892)

·         Lent

·         Lent

·         Lent


Gymnopédies(1889)

·         Lent et douloureux

·         Lent et triste Lent et grave

Reinbert de Leeuw

Foto: Etcetera

--------------------------------------------------------


REINBERT DE LEEUW, Piano


VERA BETHS, Viool




Franz Liszt (1811-1886)



La Lugubre Gondola No.1 S.200 (1882)


 


La Lugubre Gondola No.2 S.200 (1882)


 


Die Zelle in Nonnenwerth S.274


 


La Notte,  gearrangeerd voor viool en piano S.377a (1864-1886?)



------- pauze/ intermission ---------



Via Crucis (Der Kreuzweg – die 14 Stationen des Kreuzweges)

Versie voor piano-solo S.63 (1876-79)


    Einleitung – Vexilla Regis  “O Crux, Ave!”

    Station I – Jesus wird zum Tode verdammt

    Station II – Jesus trägt sein Kreuz

    Station III – Jesus fällt zum ersten Mal

    Station IV – Jesus begegnet seiner heiligen Mutter

    Station V – Simon von Kyrene hilft Jesus das Kreuz tragen

    Station VI – Sancta Veronica “O Haupt voll Blut und Wunden”

    Station VII – Jesus fällt zum zweiten Mal

    Station VIII – Die Frauen von Jerusalem “Nolite flere super me, sed super vos ipos et

              super filios vestros”

    Station IX – Jesus fällt zum dritten Mal

    Station X – Jesus wir entkleidet

    Station XI – Jesus wird ans Kreuz geschlagen “Crucifige”

    Station XII – Jesus stirbt am Kreuze “Eli, Eli lamma Sabacthan!”

    Station XIII – Jesus wird vom Kreuz genommen

    Station XIV – Jesus wird ins Grab gelegt “Ave Crux, spes unica”

Reinbert de Leeuw en Vera Beths

Foto: Etcetera

Reinbert de Leeuw


Reinbert de Leeuw is in de hedendaagse muziekwereld een alom bekende en gerespecteerde verschijning. Hij studeerde piano en muziektheorie aan het Amsterdamse Conservatorium, gevolgd door zijn compositiestudie bij Kees van Baaren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Als uitvoerend musicus (pianist, dirigent en componist) zijn Reinbert de Leeuw's activiteiten zeer uitgebreid.


Sinds de oprichting in 1974 is Reinbert de Leeuw vaste dirigent van het Schönberg Ensemble( thans Asko|Schönberg)maar werkt ook met diverse kamermuziekensembles buiten Nederland. Als dirigent werkt hij op alle continenten met de belangrijkste orkesten van onze tijd. Naast zijn activiteiten als dirigent met orkesten en operahuizen, treedt hij regelmatig op als pianist in solo-programma’s en in verschillende kamermuziekformaties. Zo vormt hij al vele jaren een duo met violiste Vera Beths met wie hij zeer divers repertoire uit de 20e en 21e eeuw voor het voetlicht bracht.

Biografie Vera Beths


Vera Beths is een van de belangrijkste Nederlandse vioolsolisten van de eerste naoorlogse generatie. Ze is actief als soliste bij alle grote orkesten en heeft vooral grote belangstelling voor de hedendaagse muziek. Ze wist componisten als Peter Schat, Louis Andriessen, Geert van Keulen en Philip Glass te inspireren om werk voor haar te schrijven. Zij vormt al vele jaren een duo met Reinbert de Leeuw.


Naast het klassieke en hedendaagse repertoire houdt ze zich ook uitvoerig bezig met de historische uitvoeringspraktijk. Samen met echtgenoot en cellist Anner Bijlsma en altviolist Jürgen Kussmaul richtte ze het ensemble Archibudelli op waarmee ze in de jaren tachtig en negentig trendsettend was op het gebied van de oude muziek. Zij geeft les aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam.

Vera Beths bespeelt een Stradivarius uit 1727.